Til underviseren Tip fra guiden Inspirationsvideoer Værktøjskasse Tabs Fastholdelseskaravanen Brug for alle unge

Videoafspiller kan ikke afvikles

Ansættelsessamtalen

Du har nu søgt en praktikplads og er blevet kaldt til en ansættelsessamtale. Det betyder, at du har nogle kompetencer, som virksomheden er interesseret i at høre mere om. Du skal nu i gang med at forberede dig til ansættelsessamtalen.

 

Det er vigtigt, at virksomheden får det bedst mulige indtryk af dig, og at du virker engageret. Du skal signalere, at du VIRKELIG gerne vil have denne praktikplads. Forbered dig derfor så godt som muligt.

 

Først og fremmest skal du måske indhente mere information om virksomheden, end du gjorde i din research. Vær klar over, hvad de beskæftiger sig med, hvor hovedkontoret ligger, hvad den administrerende direktør, lederen eller ejeren hedder. 

 

Dernæst skal du forberede dig på at uddybe det, du har skrevet om dig selv i din ansøgning. Det er vigtigt, at du er ærlig, så du giver et korrekt billede af dine kvalifikationer og egenskaber, altså af dine kompetencer. 


Endelig skal du være forberedt på, at virksomheden sikkert vil spørge mere ind til dig og dine interesser.  Tjek videoerne med arbejdergivere under fanen "Inspirationsvideoer" og hør, hvad arbejdsgiverne forstår ved en god elev.

 

Det er supervigtigt, at du overholder aftalen og kommer til tiden. Du sender et meget dårligt signal om dig selv, hvis du kommer for sent. Hav virksomhedens kontaktoplysninger med, hvis du får brug for det. Så kan du ringe og give besked, hvis fx toget bliver forsinket.

 

Dagens v�rkt�j

Dagens v�rkt�j

Tip fra guiden

Tip fra guiden

Inspirationsvideoer

Inspirationsvideoer
 

Ansøgning
Skema til at sammensætte en ansøgning.


Download skabelon
Skal man have en plan B, hvis man ikke kan finde sin ønskepraktikplads?  Hvorfor er det vigtigt, at man holder andre muligheder åbne og søger bredt og i andre brancher? Hør Michaels personlige beretning om, hvilke muligheder han fik, da han fik en praktikplads i en anden branche end den, han oprindeligt søgte.
Hvad kan eleven forvente af støtte og hjælp, når man først har fået en praktikplads?
Kan man som elev trygt spørge mesteren om de ting, man ikke forstår? Hvilke former for hjælp og faglig støtte giver en virksomhed som Haldor Topsøe til sine praktikelever?

Chef Michael Holm

Lars Stage, medarbejder


 
Erhvervsskolernes forlag Undervisningsministeriet Den europ�iske union