Til underviseren Tip fra guiden Inspirationsvideoer Værktøjskasse Tabs Fastholdelseskaravanen Brug for alle unge

VÆRKTØJSKASSE

Værktøjskasse

Skriv så det cv!

Se et eksempel her og øv dig.

 

Nu har du arbejdet med dine faglige kvalifikationer og dine personlige egenskaber, som du har skrevet op i en totalliste. Nu har du så materiale til at skrive dit CV.

Nu skal du så i gang med dit cv. Og det kan laves på to måder: Du kan funktionsopdele det ELLER opdele det kronologisk.

Det er supervigtigt, at du målretter dit CV hver gang, du søger en ny praktikplads - netop fordi arbejdsgiverne efterspørger forskellige kompetencer.

 

annonceeks

 

ØVELSE

Oven over her ser du et eksempel på en stillingsannonce (se større udgave her). Kig efter de kompetencer, virksomheden efterspørger. Overvej, med udgangspunkt i din egen totalliste, hvordan DU ville have målrettet dit CV til dette stillingsopslag.

 

Her finder du et eksempel på en totalliste og på et CV, der er tilpasset denne stillingsannonce. På totallisten er de ting, der er særlig relevante for denne annonce, markeret med rødt. Se flere eksempler på CV´er her.

 

I værkstøjskassen finder du et skema, til et CV, hvor du kan indtaste dine egne oplysninger.


Når du er færdig med at taste dine oplysninger ind, kan du gemme CV´et på din egen computer som word-fil. Så kan du arbejde videre med den senere og i sidste ende har du et CV, som du kan vedlægge dine ansøgning(er).

 

Dine faglige kvalifikationer + dine personlige egenskaber = Dine kompetencer

 

Dagens v�rkt�j

Dagens v�rkt�j

Tip fra guiden

Tip fra guiden

Inspirationsvideoer

Inspirationsvideoer
 

Grundlæggende værdier
Dette skema hælper dig med at finde ud af, hvilke grundlæggende værdier netop du har.


Download skabelon

Skab dig et netværk
Sørg for at få dig et netværk. Jo større netværk, du har, des større chancer har du også for at få dig en praktikplads gennem nogen, der kender dig personligt, eller gennem omtale.

Hvad kan eleven forvente af støtte og hjælp, når man først har fået en praktikplads?
Kan man som elev trygt spørge mesteren om de ting, man ikke forstår? Hvilke former for hjælp og faglig støtte giver en virksomhed som Haldor Topsøe til sine praktikelever?
Ejeren af et autoværksted på Amager udtaler sig om krav til sine praktikelever. Er det nok at hænderne er rigtigt skruet på – hvad med elevens faglige færdigheder fra folkeskolen og grundforløbet?
Hvilke forventninger har arbejdsgiveren til elevens faglige og personlige kvalifikationer?

Lars Stage, medarbejder

Henrik Pedersen, indehaver, Din Bilpartner


 
Erhvervsskolernes forlag Undervisningsministeriet Den europ�iske union